DeEnschedegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Enschede - Verkeersbesluit aanwijzen Amelinkpad tussen Enschede en Lonneker als verplicht fietspad i.v.m. aanleg fietssnelweg F35 te Enschede - Amelinkpad.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede, gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW). Overwegende: dat de genoemde weg gelegen is zowel binnen als buiten de bebouwde kom van Enschede en Lonneker en in beheer is bij de gemeente Enschede; dat de in het voorliggend besluit genoemde weg een weg is als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994; dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig; dat het Amelinkpad gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/u en buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/u en daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied; dat de verkeersfunctie van ondergeschikt belang is aan de verblijfsfunctie op deze wegen; dat het ‘Masterplan fietssnelweg F35’ door het dagelijks bestuur van de Regio Twente is vastgesteld; dat met de aanleg van de F35 snelle en comfortabele fietssnelwegen worden gerealiseerd in de provincie Overijssel; dat het maken van snelle fietssnelwegen tussen de Twentse steden een belangrijk onderdeel is van het fietsbeleid in Enschede; dat de aanleg van de fietssnelweg F35 meerdere doelen dient, onder andere: •Verminderen van filevorming op autoroutes naar de binnensteden, stations, kantoren en evenementenlocaties en een goed alternatief voor het steeds drukkere autoverkeer (mobiliteitsfunctie), •Steden, dorpen en recreatieve bestemmingen verbinden (recreatieve en toeristische functie), •Bijdrage in vermindering van broeikasgas (CO2 ) en geluid (milieufunctie), •Stimuleren van beweging per fiets en andere mensaangedreven vervoermiddelen (gezondheidsfunctie), •Verlagen van het aantal verkeersslachtoffers (veiligheidsfunctie); dat de komende periode de route tussen Enschede en Oldenzaal wordt gerealiseerd waarbij de F35 een verbinding maakt met Lonneker; dat die realisatie van de F35 inwoners en ondernemers van Lonneker kansen biedt door een nog betere en veiligere bereikbaarheid per fiets; dat de F35 nu als een verplicht fietspad eindigt op het kruispunt van de Lonnekerspoorlaan met de Voortsweg te Enschede; dat middels een nog te publiceren verkeersbesluit de maatregelen bekend worden gemaakt omtrent het realiseren van de fietssnelweg F35 vanaf de Lonnekerspoorlaan tot aan de aansluiting van het Amelinkpad op de Voortsweg; dat het voorliggende verkeersbesluit de maatregelen beschrijft voor het realiseren van het aansluitende deel van de fietssnelweg F35, over het Amelinkpad, tussen de Voortmanweg te Enschede en de Demmerskamp te Lonneker; dat door een reconstructie het Amelinkpad in de vorm van een vrijliggend pad wordt verbonden met de Voortmansweg en als gevolg daarvan de bestaande eindaansluiting van het Amelinkpad op de Voortsweg een aansluitende zijtak wordt; dat het Amelinkpad deels een vrijliggend pad is en deels parallel loopt langs de Voortsweg buiten de bebouwde kom en de Demmerskamp in Lonneker; dat het Amelinkpad in de huidige situatie, tussen de Voortsweg in Enschede en de Demmerskamp in Lonneker door middel van geplaatste borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 is aangeduid als een onverplicht fietspad; dat het Amelinkpad wordt heringericht en onderdeel wordt van de fietssnelweg F35 tussen de Voortmansweg te Enschede en de Demmerskamp te Lonneker en wordt aangeduid als een vrijliggend verplicht fietspad door middel van het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990; dat tegelijkertijd de bestaande aanduiding als onverplicht fietspad door middel van het verwijderen van de borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt opgeheven; dat de gemeente het gebruik van de speedpedelec wil stimuleren vanuit de gedachte dat een rit met een speedpedelec vaak een autorit vervangt; dat een speedpedelec minder ruimte in het verkeer inneemt en beter is voor het milieu; dat de speedpedelec een actieve vorm van mobiliteit is en het gebruik de gezondheid en kwaliteit van de omgeving bevordert; dat een speedpedelec vooral een gezond alternatief is voor het afleggen van grotere afstanden binnen de regio, voor zowel werk als privé; dat dit voertuig beschouwd wordt als een bromfiets en dus geen gebruik zou mogen maken van de fietssnelweg Enschede-Lonneker over de F35; dat, om te voorkomen dat de bestuurder van een speedpedelec onnodig moet omrijden, de bestuurder, indien deze daarvoor kiest, gebruik mag maken van dit verplicht fietspad hetgeen wordt aangegeven door middel van het plaatsen van een onderbord met de tekst ‘speedpedelec toegestaan’; dat het treffen van genoemde verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven; dat dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers; dat op basis van artikel 2 van de WVW 1994 de vrijheid van het verkeer met het nemen van deze maatregel in het geding is en dat dit ten opzichte van de verkeersveiligheid van ondergeschikt belang wordt geacht; dat het op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de plaatsing of verwijderen van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens en ook voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd; dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie ingevolge artikel 24 van het BABW, die kan instemmen met deze maatregelen; Het besluit: •door middel van het verwijderen van borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 het onverplicht fietspad op de Amelinkpad tussen de Voortsweg in Enschede en de Demmerskamp te Lonneker op te heffen; •door middel van het plaatsen van de borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘speedpedelec toegestaan’ het Amelinkpad tussen de Voortmansweg te Enschede en Demmerskamp te Lonneker alsmede aansluitend op de Voortsweg in Enschede aan te wijzen als verplicht fietspad waarop de speedpedelec wordt toegelaten; •één en ander overeenkomstig bijgevoegde situatieschets. Situatieschetsen:
Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.
Dit artikel verscheen op deEnschedegids.nl op 4-1-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Enschede, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.
Laatste berichten
Laatste blogs