DeEnschedegids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Enschede - Verkeersbesluit instellen eenrichtingsverkeer Fuchsiastraat - Fuchsiastraat.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede, gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW). Overwegende: dat de in het voorliggend besluit genoemde weg gelegen is binnen de bebouwde kom van Enschede en in beheer is bij de gemeente Enschede; dat de in het voorliggend besluit genoemde weg een weg is als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994; dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig; dat het deel van de Fuchsiastraat waarop dit besluit betrekking heeft is aangemerkt als een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en daarmee deel uitmaakt van een groter verblijfsgebied; dat de verkeersfunctie op een erftoegangsweg ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie; dat het noodzakelijk is om de riolering in de Fuchsiastraat te vervangen; dat tegelijkertijd de Fuchsiastraat wordt heringericht waarbij de uitgangspunten van het Groene Ambitie Plan van de gemeente zoveel mogelijk worden toegepast; dat een herinrichting die plaatsvindt in Enschede moet bijdragen aan een verdere kwalitatieve vergroening van Enschede; dat het daarbij belangrijk is dat voorafgaand aan een herinrichtingsproject bewust wordt gekozen voor het vergroenen van de omgeving, in dit geval door middel van het plaatsen van bomen; dat daar ook de ontwerp-, inrichtings- en beheerskeuzes op zijn aangepast; dat de rijbaan van het deel van de Fuchsiastraat dat gelegen is tussen de Bremstraat en de Ribbelerbrinkstraat een smal wegprofiel kent; dat het thans voor komt dat auto’s met twee wielen op het trottoir worden geparkeerd om daarmee meer ruimte aan bestuurders op de rijbaan te bieden; dat dit ten koste gaat van de vrij beschikbare ruimte op de trottoirs; dat de herinrichting van dit deel van de Fuchsiastraat er toe moet leiden dat het parkeren meer gestructureerd wordt en de vrije ruimte voor de gebruikers van het trottoir is gegarandeerd; dat om die reden langs de rijbaan van de Fuchsiastraat parkeervakken van voldoende breedte (2,10 meter) worden aangelegd; dat de beschikbare vrije ruimte op de rijbaan dan niet meer bedraagt dan 3,50 meter; dat deze rijbaanbreedte onvoldoende is om grote voertuigen zoals personenauto’s in twee richtingen te laten rijden; dat die situatie zich thans al voor doet en het voor bestuurders vrij gebruikelijk is om dit deel van de Fuchsiastraat vanuit de richting van de Ribbelerbrinkstraat in te gaan en in de richting van de Bremstraat te verlaten; dat het gewenst is te voorkomen dat elkaar tegemoetkomende bestuurders van motorvoertuigen elkaar hinderen dan wel blokkeren; dat om bovenstaande redenen eenrichtingsverkeer wordt ingesteld op dit deel van de Fuchsiastraat waarbij bestuurders kunnen rijden vanuit de richting van de Ribbelerbrinkstraat in de richting van de Bremstraat; dat dit gerealiseerd wordt door middel van het op de Fuchsiastraat plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van het kruispunt met de Bremstraat en met Ribbelerbrinkstraat; dat door middel van het plaatsen van een onderbord conform model OB52 (uitgezonderd [symbool fiets]) fietsers worden uitgezonderd van dit eenrichtingsverkeer; dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen en plaatsen van de borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede het bijbehorende onderbord een verkeersbesluit is vereist; dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze weg; dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het; •verzekeren van de veiligheid op de weg; •beschermen van weggebruikers en passagiers; dat het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in geding komt bij de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen; dat bij de afweging van de diverse belangen het verzekeren van veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers zwaarder is bevonden dan andere met dit besluit betrokken doelstellingen en belangen; dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie; dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel. Het besluit: •door middel van het plaatsen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Fuchsiastraat, tussen de Ribbelerbrinkstraat en de Bremstraat eenrichtingsverkeer in te stellen waarbij middels een onderbord conform model OB52 een uitzondering hierop wordt gemaakt voor fietsers; •een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschets. Situatieschets
Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.
Dit artikel verscheen op deEnschedegids.nl op 4-1-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Enschede, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.
Laatste berichten
Laatste blogs